Tredmolen

TredmolenHoewel de scheepsbouwer en cartograaf Joost Janszoon Bilhamer wordt geassocieerd met de eerste moddermolen in 1575, dateert het octrooi voor de moddermolen van 1589. Dit octrooi werd verleend aan de Delftse stadstimmerman Cornelis Dirkszoon Muys. De moddermolen, een tredwiel aangedreven schraapbaggermolen, was een hele verbetering ten opzichte van het werken met een baggerbeugel.
Vier mensen waren nodig om de emmerladder in werking te zetten. De emmerladder met emmerscheppen schraapte de modder van de bodem en stortte dit in een goot aan de voorzijde. Vervolgens werd de baggerspecie opgevangen in een vlet, die dwars voorlangs aangemeerd lag.
Tredmolens werden veel gebruikt in de Amsterdamse havens tijdens het VOC tijdperk.
Voor de grote zeilschepen was het van belang dat de waterwegen niet dichtslibden.
De tredmolen werd begin 17e eeuw doorontwikkeld naar de rosmolen, een door paarden aangedreven moddermolen. Op veel 17e en 18e eeuwse havengezichten zijn moddermolens te zien.
Onderstaand model van een tredmolen is onderdeel van de collectie van het Nationaal Baggermuseum. Het model is vervaardigd door J. de Bruin in 1975 en in 1987 door de maker aan het museum geschonken.