Een nieuwe tentoonstelling in het Nationaal Baggermuseum start woensdag 8 juli 2020.
Zolang er gevaren wordt, vergaan schepen. Door stormen, aanvaringen, oorlogsgeweld of menselijk falen. De zeebodem ligt vol met scheepswrakken. Vaak liggen de wrakken op grote diepte waardoor ze geen hinder vormen. Maar het komt ook voor dat een scheepswrak weggehaald moet worden omdat het in een druk bevaren route ligt.
Het opruimen van scheepswrakken is een specialiteit van Nederlandse bergingsbedrijven.
Het Nationaal Baggermuseum toont nu zes scheepsrampen, uiteenlopend van aard. Alle zes verschillend en uitdagend qua reddingsacties en bergingswerkzaamheden.
De baggermolen ‘Azië’ zonk in de Golf van Biskaje. Het wrak van een IJsselkogge werd ontdekt tijdens baggerwerkzaamheden in de IJssel bij Kampen. De scheepsramp met het cruiseschip ‘Costa Concordia’ voor de Italiaanse kust herinnert u zich vast nog wel.
De autocarrier ‘Baltic Ace’ zonk voor de kust van Zeebrugge, geladen met 1400 gloednieuwe auto’s. De ‘Lutine’ verging bij Terschelling en is misschien wel het bekendste scheepswrak van Nederland. Waar zijn de goud- en zilverstaven uit dit schip gebleven? In de monding van de Nieuwe Waterweg zonk de ‘Faustus’ een Panamees vrachtschip waarvoor tot tweemaal toe een spectaculair baggerwerk werd uitgevoerd om het wrak naar grotere diepte te laten afzinken. Een maquette, gemaakt door vrijwilligers van het museum geeft dit bergings- en baggerwerk levendig weer.
De nieuwe tentoonstelling laat zien met welk vakmanschap de bergingswerkzaamheden met succes zijn uitgevoerd.