Nieuwsflits Voorjaar 2020

Beste sponsor, donateur, relatie of gewoon vriend van het Baggermuseum,

Ook ons museum is al een tijd gesloten voor publiek. Er komt misschien een versoepeling van de regels na 19 mei zodat de deur weer open kan voor U!
De gedwongen sluiting maakt dat er geen entreegeld binnenkomt, geen groepenbezoek, er geen omzet in de koffieruimte is en geen winkelverkoop (boeken verkopen we sinds kort wel online…). Dat is slecht nieuws en vraagt om een goede beheersing van de kosten en inventiviteit bij het vinden van fondsen.
Goed nieuws is dat de sluiting wel veel creativiteit losmaakt: museum digitaal, kijk maar op onze website en social media. En wederom kunnen we de verhalen en ervaringen van onze eigen vrijwilligers gebruiken om u wat bijzonders te tonen of te vertellen. Het is fantastisch om te zien hoe iedereen hieraan mee helpt.
En verder gaan de meeste vrijwilligers gewoon door met hun werk voor het museum, vanuit huis achter het scherm of aan de werktafel. Ik wens u veel genoegen bij het lezen van de Nieuwsflits.
Dank u wel voor uw steun aan het  Baggermuseum en graag tot ziens.

Het bestuur

De vlag is terug!
Op collectievlak is niet stil gezeten. Dankzij een gewaardeerde sponsoring door Van Oord heeft restaurator Anne Marieke Millenaar de MUZ-vlag gerestaureerd en hij ligt weer veilig bij ons in het museum.
We hebben haar afgelopen week gesproken over de restauratie. Als je dit leest krijg je een kijkje in de werkzaamheden van Anne Marieke en blijkt ze de MUZ-vlag goed te kennen.

Hier onder zie je foto’s van de vlag voor en na de restauratie. De  gekleurde vakjes op de derde foto zijn verfproeven gemaakt voor één van de replica’s.
De vierde foto is van onze restaurator terwijl ze voor ‘haar’ replica MUZ vlag staat in het Afsluitdijk Wadden Center.

Museum Digitaal
De afgelopen periode hebben we geen bezoekers mogen ontvangen. Daarom maken we nu iedere week filmpjes. Dat levert mooie inkijkjes, soms kleine colleges over technische- of historische feiten, allemaal even enthousiast vertelt. De filmpjes worden gepromoot via verschillende sociale media kanalen, instagram, linkedin, facebook, etc.

Gerrit Boer
Hier vrijwillger oud-kapitein Gerrit Boer in voorbereiding op zijn filmpje.

Boekenwinkel online
Verder hebben we het digitale museum uitgebreid door een aantal boeken uit onze winkel te plaatsen. Als je klaar bent met netflixen of gamen op de telefoon en liever een goed boek wilt lezen, dan kun je die bij ons bestellen. Uiteraard zolang de voorraad strekt en exclusief de portokosten. Het is een afwisselend aanbod van kinder-, strip-, historische-, en technische boeken over baggeren.

Voortgang tentoonstelling “Scheepswrakken, Bergen of Baggeren”
En mochten we straks weer open gaan, dan duurt het daarna niet lang meer of de nieuwe tentoonstelling is ingericht. De teksten naderen hun eindfase, waardoor het printen van de informatiedoeken bijna kan starten en de bruiklenen druppelen binnen. Dan zou het opbouwen en inrichten eigenlijk weer gestart kunnen worden, maar veiligheid staat voorop. Dat betekent dat we pas willen inrichten wanneer het museum officieel geopend is. Laten we hopen dat dat snel mogelijk is.

Opbouwen tentoonsteling

PRIJSVRAAG met BAGGERBIG!
Helaas mogen we niemand binnenlaten. Onze eigen Baggerbig is er een beetje verdrietig van. Maar denk je dat hij bij de pakken neer gaat zitten? Nee, natuurlijk niet! Baggerbig gaat gewoon door met zich te verstoppen in het museum.

Psssst: Het antwoord vind je op de site. Kijk de film van Jan Willem

Baggerbig
Baggerbig-1
Baggerbig-2

Blijf gezond en hopelijk tot snel!