Nieuwsflits juli 2020

Deze Nieuwsflits gaat over ons Zomerprogramma: Tentoonstelling Scheepswrakken, bergen of baggeren / Kinderen in het museum / Vrijwilligers gezocht! / Museumjaarkaart op bezoek.

Tentoonstelling
Scheepswrakken, Bergen of Baggeren
Een nieuwe tentoonstelling in het Nationaal Baggermuseum

NBM-Scheepswrakken bergen of baggerenZolang er gevaren wordt, vergaan schepen. Door stormen, aanvaringen, oorlogsgeweld of menselijk falen. De zeebodem ligt vol met scheepswrakken. Vaak liggen de wrakken op grote diepte waardoor ze geen hinder vormen. Maar het komt ook voor dat een scheepswrak weggehaald moet worden omdat het in een druk bevaren route ligt.

Het opruimen van scheepswrakken is een specialiteit van Nederlandse bergingsbedrijven.
Het Nationaal Baggermuseum toont nu zes scheepsrampen, uiteenlopend van aard. Alle zes verschillend en uitdagend qua reddingsacties en bergingswerkzaamheden.

De baggermolen ‘Azië’ zonk in de Golf van Biskaje. Het wrak van een IJsselkogge werd ontdekt tijdens baggerwerkzaamheden in de IJssel bij Kampen. De scheepsramp met cruiseschip ‘Costa Concordia’ voor de Italiaanse kust herinnert u zich misschien nog. De autocarrier ‘Baltic Ace’ zonk voor de kust van Zeebrugge, geladen met 1400 gloednieuwe auto’s. De ‘Lutine’ verging bij Terschelling en is misschien wel het bekendste scheepswrak van Nederland. Waar zijn de goud- en zilverstaven uit dit schip gebleven? In de monding van de Nieuwe Waterweg zonk de ‘Faustus’ een Panamees vrachtschip waarvoor tot tweemaal toe een spectaculair baggerwerk werd uitgevoerd om het wrak naar grotere diepte te laten afzinken. Een maquette, gemaakt door onze vrijwilligers geeft dit bergings- en baggerwerk levendig weer.

De nieuwe tentoonstelling laat zien met welk vakmanschap de bergingswerkzaamheden met succes zijn uitgevoerd.

Reserveer uw bezoek hier

Een van de pronkstukken van de tentoonstelling is dit model van de Lutine.
We zijn erg blij met deze bruikleen van Terschelling.
Dit filmpje hebben we gemaakt toen hij net gearriveerd was en nu staat hij in een prachtige vitrine tentoongesteld.

KINDEREN IN HET MUSEUM
De Bagger Praktijk Tuin tijdens de zomer woensdag en zaterdag open
De Baggerweek kan helaas geen doorgang vinden. Dit vergt nog te veel aanpassingen m.b.t. de Corona regels. Toch willen we de kinderen graag wat aanbieden en gaan we de BPT op woensdag én zaterdag openstellen. Van 22 juli tot en met 29 augustus.

Speurtocht in de tentoonstelling
Ook is er voor de kinderen een speurtocht verwerkt in de tentoonstelling, Scheepswrakken, bergen of baggeren.

Baggerbig verstopt zich weer in het museum
Onze jongste bezoekers (2-4 jaar) kunnen weer speuren naar BaggerBig.

BPT-Vier de zomer

Vrijwilligers gezocht!
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging en heb je affiniteit met ons museum? Dan nodigen we je graag uit langs te komen tijdens de vrijwilligers-kennismakingsweek. Van 15 tot en met 18 juli organiseren we deze week voor mensen die nieuwsgierig zijn en ‘iets’ van vrijwilligerswerk willen doen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden en worden in deze week uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.

Klik hier om onze vacatures te bekijken

Vrijwilliger Dick

Dick Kamsteeg is al 26 jaar met heel veel plezier modelbouwer in het Baggermuseum. Met 91 jaar is hij met recht een oudgediende.
Hij heeft bij het Baggermuseum o.a. maquettes gemaakt van de dam bij St. Petersburg, Het Panamakanaal en de vismigratie van de nieuwe Afsluitdijk. En niet te vergeten zijn werkzaamheden aan de maquette in de nieuwe tentoonstelling Scheepswrakken.
Hij raadt het iedereen aan om actief te blijven en met je hoofd en je handen bezig te zijn, om jezelf te blijven uitdagen om dingen te creëren waar de bezoekers met bewondering naar kijken.

Vrijwilliger LeidaVrijwilligster Leida
Leida ’t Jong is gastvrouw sinds 2014, Op een feestje, georganiseerd in het Baggermuseum, werden zij  en haar man Sjaak enthousiast gemaakt door de vrijwilligers die zij die avond sprak.
Haar man Sjaak kon aan de slag op de Emmerbaggermolen De Friesland en zij ging werken bij de balie. Zij heeft altijd veel contact met mensen gehad door haar werk in diverse Schoenenzaken.
Het contact met de gasten vindt zij heel prettig en met de collega’s heeft zij ze ook een goede band. Zij vindt het fijn om het bezoek een beetje wegwijs te maken en eventueel van koffie te voorzien.

Gefilmd-1
Gefilmd-2

We zijn gefilmd
in de onlineserie museumkaart ontdekt bezoekt programmamaker Luuk Heezen ons museum. Hij koppelt collecties van meerdere musea aan elkaar aan de hand van één thema. In deze aflevering gaat het over water.
Als u in het bezit bent van een museum jaarkaart kunt u vrijdag een filmpje ontvangen van Museumkaart Ontdekt.
Het filmpje wordt vanaf zaterdag ook verspreid via ons Facebook account en is dan ook te zien op onze website.