Dit drieluik is vervaardigd door glazenier Toon Berg (1877-1967) ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Maatschappij tot Uitvoeren van Openbare Werken Adriaan Volker in 1954 en aangeboden door de aandeelhouders aan de directie. Het drieluik werd geplaatst in het kantoor van de firma aan de Parklaan 42 in Rotterdam.
Bij de verhuizing in 1974 van de inmiddels Koninklijke Adriaan Volker Groep naar het nieuwe kantoor, het Adriaan Volkerhuis, van architect Maaskant, werden de glas-in-loodramen meegenomen en in depot gesteld. In 2003 vertrok de Koninklijke Volker Wessels Stevin uit het Adriaan Volkerhuis en schonk het drieluik aan het Nationaal Baggermuseum.
Glazenier Anthonius Cornelis (Toon) Berg, geboren in Delft, had van 1919 tot 1957 zijn eigen glasatelier in Dordrecht. Kenmerkend voor zijn ramen zijn de geabstraheerde en gestileerde motieven en helder kleurgebruik.
Zijn ramen worden wel socialistisch getint genoemd, omdat hij het thema Arbeid op nadrukkelijk wijze naar voren laat komen.
Dit is ook zichtbaar in de gebrandschilderde ramen in het oude Raadhuis van Sliedrecht, waarin de geschiedenis van de Baggerindustrie duidelijk zichtbaar is.
Het drieluik heeft een prominente plek gekregen in de koffiezaal van het Nationaal Baggermuseum.