Film van de week Trailing Suction Hopper Dredgers

Film over Sleephopperzuigers van IHC ∙ Duur: 14 minuten ∙ Jaar: eind jaren negentig ∙ Maker: Bob Kommer Productions, The Hague Holland

De film start met de tewaterlating van de sleephopperzuiger DCI Dredge XIV van IHC Smit Kinderdijk. Het schip is gebouwd in 1991 en is momenteel onderdeel van de vloot van Dredging Corporation of India Limited. Vanuit de lucht zie je de sleephopperzuiger varen en gaandeweg krijgt de kijker uitleg over de Dredge XIV. Zeer informatief en interessant zijn de technische animaties die aan de film zijn toegevoegd. Deze brengen de werking van het schip goed in beeld. Verder zijn de volgende sleephopperzuigers in beeld: De Argonaut van Baggermaatschappij Boskalis. De Antifoon, een felgroen schip De Alfa Bay, een heel groot schip Aan het eind zie je de naam van DCI Dredge XII in beeld, terwijl hij aankomt bij de werf van IHC Smit Kinderdijk, met toeschouwers aan boord.

Het filmarchief van het Nationaal Baggermuseum bestaat uit meer dan 500 films. Variërend van animaties, documentaires, project- en bedrijfsfilms, lezingen. Deze films zijn verkregen via amateurfilmers, bedrijven, instellingen als Rijkswaterstaat, NPO, etc.Een waardevolle collectie die het bekijken waard is.Iedere week tonen we een film uit het archief in onze koffiezaal tijdens de openingstijden van het museum, woensdag t/m zaterdag van 13.30 uur tot 17.00 uur.