Tijdens deze speciale Corona maanden delen we graag een stukje baggergeschiedenis via onze sociale media en website. De verhalen zijn verre van compleet, maar smaken wellicht naar meer.
Zodat je, wanneer we weer open zijn, ons komt bezoeken om meer verhalen te horen.
Poster van illustrator, futuroloog Rudolf Das.
Gemaakt in opdracht van scheepsmakelaar Hendrik Boogaard BV.
Afgebeeld zijn de schepen en baggerwerktuigen die de
Oosterschelde kering hebben gerealiseerd.
Deze poster van de firma Hendrik Boogaard BV. hangt in het Koetshuis van het museum.
De poster is gemaakt door illustrator en futuroloog Rudolf Das, één van een tweeling. De broers stonden bekend als zeer goede technisch tekenaars en werden vaak gevraagd tekeningen te maken op het gebied van architectuur, infrastructuur, energie en milieu. Ze maakten duizenden tekeningen, honderden publicaties, en Rudolf was gevraagd deze illustratie te maken.
Waar het origineel is, is bij ons onbekend.
Hendrik Boogaard, makelaar in scheepsmaterieel zette de poster in als middel ter promotie van de verkoop van de schepen die er op afgebeeld staan.
Niet alle schepen zijn doorverkocht, een aantal werden ontmanteld. Zware lieren, pompen en het ankerpark dat bestond uit honderden ankers kregen nieuwe eigenaars om een volgend karwei te verrichten. De casco’s van de schepen werden -toen nog- in Nederland gesloopt. Van het hefschip Ostrea zijn de lieren en de voortstuwingsinstallatie gebruikt voor de bouw van het hefschip Svanen. Ballast Nedam bouwde er 2 bruggen mee in Denemarken en één brug in Canada. Nu is ze nog steeds werkzaam in de windmolenindustrie voor Van Oord.
De schepen op de tekening waren uniek op de wereld, speciaal ontworpen en gemaakt voor een belangrijke klus: de bouw van de osterscheldekering.
Ingenieurs van Rijkswaterstaat werkten aan de ontwerpen van deze schepen in nauwe samenwerking met een groep zeer ervaren baggeraars die later ook voor de besturing van het materieel werden ingezet. Het totale werk was een enorme samenwerking tussen de verschillende schepen, de werkzaamheden volgden elkaar nauwgezet op en de uitvoering moest op de centimeter nauwkeurig gedaan worden.
De bouw van de 9 kilometer lange Oosterscheldekering (1976–1986) is een complex en uniek project. Nooit eerder is een constructie gemaakt van zulke enorme afmetingen. De kering bestaat uit 65 pijlers van 30 tot 40 meter hoog, en 62 schuiven van 42 meter breed en 6 tot 12 meter hoog. Dat maakt de 2,5 miljard kostende kering tot één van de meest indrukwekkende waterbouwkundige bouwwerken van Nederland.
Met dank aan Geurt van Leeuwen, oud directeur Hendrik Boogaard BV
Meer informatie:
Rudolf Das: http://www.rudolfdas.nl/
Watersnoodmseum: https://watersnoodmuseum.nl
Rijkswaterstaat https://www.rijkswaterstaat.nl/